Hoe DIY bouwplan mini camper – Daihatsu cuore

Je hebt gelijk als je zegt dat een auto niet 100% ‘back to basic’ is. Maar geloof me, in een Daihatsu Cuore mini-camper leven is al een aardig begin. En het is tevens een ideale oplossing voor onze huizenjacht in Zweden.

Zweden is een veel te mooi land om in een hotelkamer te verblijven. Ik weet niet hoe het met jou zit? Maar ik slaap liever onder de sterren om wakker te worden aan een mooi groot blauw meer tussen de rendieren en tjilpende vogeltjes.

Gebouwd met tweedehands materiaal

Onze inrichting van de micro-camper is voor 100% vervaardigd uit gebruikte en afgedankte materialen. Beter voor het milieu en ook nog eens goed voor de portemonnee.

Ik heb het materiaal gereinigd, opgeschuurd, ontroest, ontsmet, ontdaan van mos en noem maar op. Ja je hebt te maken met oneffenheden, verkleuringen en hier en daar een gat. Maar maakt dat de uitdaging om er iets moois van te maken dan juist niet leuker?

‘Met een beetje fantasie en handigheid maak je van oude spullen nieuwe dingen.’

Een beter milieu begint bij je zelf.

Materialen die ik heb gebruikt

  • Lattenbodem: van oude tuinvlonders.
  • Schroeven, bouten en ringen: van de auto, kasten, oude projecten en ergens uit een grote emmer (moest af en toe ontroest worden.)
  • Hoekjes: uit oude kasten, hekwerken, pergola en mijn schoonvader had nog een paar liggen.
  • Framewerk: Hout van een zelfgebouwd bed dat wegens verhuizing moest worden afgebroken.
  • Multiplex Plaatwerk: met toestemming weggehaald bij een sloop project
  • Geperste vezel plaatwerk: werkplank in het oude dieren hok geweest.
  • Koppelstukken: Onderdeel van een hand grasmaaier.
  • Drukknopen: van mijn moeder
  • Stof voor gordijnen: Geruild tegen zelf gemaakte sieraden.
  • gordijn geleider: Springtouw draad
  • Klittenband: van een paar materialenbinders? afgehaald
  • Matras: 4 oude tuinstoelkussens gekregen van mijn vader.
  • Matrashoes op maat genaaid: oud beddengoed.
  • Vliegengaas / regenbescherming als ventilatiescherm voor het autoraam: Oude deur-hor met magneetsluiting.
  • dak-drager: oude cv leidingen met beugels, staal-strips zelf op maat gemaakt.
  • Dak-koffer: Gratis afgehaald bij een collega. Thx 😉

Tip: vraag rond, en kijk op advertenties voor gratis op te halen materiaal. Je zult je verbazen hoeveel bruikbaar materiaal je op die manier bij elkaar krijgt. Met een beetje fantasie en handigheid maak je van oude spullen mooie nieuwe dingen.

De opbouw van de tiny-camper

Iedere auto heeft andere vormen en soms komt het zelfs neer op millimeterwerk. Het heeft dus niet zo veel zin om tekening met maten aan te leveren. Maar om je toch een goed beeld te kunnen geven van de hoe, wat en waarom heb ik het volgende voor jou gedaan…

Beelden spreken meer dan 1000 woorden.

Ter inspiratie voor jou project, heb ik foto’s over de opbouw van onze mini-camper in chronologische volgorde geplaatst.

Het slaapgedeelte

De achterbank wordt volledig verwijderd.
De schroef van de middengordel bewaar ik om later het frame mee vast te zetten.

Optimaal gebruik van de ruimte.

Het frame wordt zodanig uitgemeten dat de stoelen zonder hoofdsteun volledig plat kunnen. Zorg dat er voldoende raakvlak met de bodem is om het gewicht van twee personen te kunnen dragen.

Houdt rekening ermee dat de top van het frame timmermansoog waterpas is, het denkbeeldige verlengde hiervan moet precies over de plat gelegen voorstoelen gaan. Zo past er later nog een plaat overheen, maar behoudt je toch de optimale ruimte.

Monteer alle delen haaks met voldoende bevestigingshoeken.

Plaats tussenstukken om het geheel te versterken. Ik heb er voor gekozen om de reserveband strak in te sluiten. Dat deel zal ik gebruiken voor opslag van gereedschap.

Met een op maat geboorde hoek kan het frame met de schroef van de voormalige middengordel bevestigd worden.

Als steun voor de platen die over de voorstoelen zullen gaan, maak ik een tweedelig midden-frame op maat.

Het eerste deel is met vier stelschroeven van een oude grasmaaimachine en inschuif hoeken van een bed aan het hoofdframe bevestigd. Dit maakt het deel uitneembaar waardoor plaatsen en wegnemen van het volledige frame eenvoudiger wordt.

Het tweede deel van het midden-frame valt over de handrem.
Deze moet dan ook eenvoudig uitneembaar zijn, maar wel ferm op de plaats blijven om het gewicht van twee personen te kunnen tillen. Ik heb daarom het deel zo gemaakt dat deze stevig tussen de stoelen en interieur inklemt.

Met weinig plaats is het belangrijk om het materiaal compact op te kunnen bergen. De ruimte in het support kan worden gebruikt om bv. losse gordijnen in op te slaan.

De donker gekleurde planken op de foto hierboven worden over de dwars delen op het frame bevestigd om extra stevigheid te creëren. De planken passen soepel aansluitend tussen de wanden van de auto.

Tussen de planken zelf laat ik een beetje ruimte, omdat hout in de breedte werkt.

De klep delen worden met een beetje tussenruimte op 2 latten verbonden. Deze latten steken aan 1 kant 25 mm uit. Dit zorgt ervoor dat de deksel niet kan kantelen als je op 1 kant gewicht plaatst.

Tevens werken de uitstekende latten als scharnier punt zonder dat je daadwerkelijk scharnieren hoeft te plaatsen. Hierdoor blijft de deksel makkelijk uitneembaar.

Links en rechts bevestigen we een extra steun om het gewicht op de platen op te vangen.

Op de plaat kan een blok worden bevestigd met klittenband. Deze steunt op de zitting van de voorstoel. Vloerbedekking op de onderzijde voorkomt beschadiging aan de bekleding.

De twee dikke zilveren foamdelen op het uiteinde van de plaat valt precies tussen de steun en het midden-support, zodat deze mooi op de plek blijft liggen.

De plank geplaatst met het blok vast geklit als bed poot. De zilveren slaapmat is op de plaat verlijmd om hoogteverschil op te vangen en als zachte bodem voor heup en knieën.

De Gordijnen

Met een beetje creativiteit vind je voldoende punten om de lijn voor het gordijn te spannen zonder nieuwe gaten te moeten boren.

Klittenband op de stof genaaid en verlijmd op het raamframe houdt de gordijnen op de plek wanneer deze gesloten is.

Met een houtje touwtje zet je de opgerolde gordijnen makkelijk vast.

Ventilatie

Van een oude hor waar toevallig magneten op zitten naaien we een raamrooster die vrijwel alle insecten en regen buiten houdt.

Vouwmatras op maat

Van een oud tweepersoons dekbedovertrek naai ik samen met mijn moeder een hoes met 4 compartimenten waarin grote tuinstoelkussens passen.

Natuurlijk moet er ook op kwaliteit getest worden.

Op het hoofdeinde blijven de kussens liggen. Op het daaropvolgende deel worden de drie stoelkussens op elkaar gevouwen. hierop passen precies de twee grote platen.

De opbouw van de dak drager voor de skibox

Van een paar oude cv leidingen, ophangbeugels en bewerkte staalplaatjes maak ik een dakdrager voor de dakkoffer.

De staalplaatjes onder de bevestigingsbeugels valt precies in de sleuf. Hierdoor is 1 bout met hoge breukcapaciteit en een sluitmoer voldoende om de beugel op de plek te houden. Tevens creëer je hiermee extra sterkte tegen buigen.

De 4 gaten door het dak worden getapt met schroefdraad. Dit moet in 1x goed gebeuren aangezien er geen ruimte is voor speling. Hierin worden vervolgens de bevestigingsbouten voor de beugels met loctite vast gezet.

Alle schroeven worden met locktite en veren bevestigd. Deze moeten voor de veiligheid trilling en windproof zijn. Kit zorgt voor extra hechting en waterafdichting van de bouten die door het chassis gaan.

De buizen worden afgedicht met kit om fluiten van de wind te voorkomen. Nadat de 4 dragers op de juiste hoogte zijn afgesteld wordt de koffer met staalplaatjes bevestigd.

De micro camper is klaar. Alleen nog de kleur herstellen, zodat de auto bij de grensovergang niet verward wordt als drugstaxi.

Let the journey begin.

Share the love

Deze inhoud is eigendom van Back to basic Sweden.
Dupliceren is NIET toegestaan!!